MIJN TENOR SAXOFOONS EN MONDSTUKKEN/ MY TENOR SAXOPHONES AND MOUTHPIECES: |
|
|
|
|
|
|
|
|
SELMER MARK VI |
|
|
|
Mijn vintage Selmer Mark VI uit 1957 is wellicht de meest complete saxofoon als het gaat om klank, resonantie, ergonomie en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Dit type werd geintroduceerd in 1954 en mijn Mark VI werd in 1957 gebouwd met serienummer 70xxx. Je kunt de diepe toon die op zo'n sax te bereiken is horen als je luistert naar 'Prisoner of Love' van het album 'Moodprints'.
My vintage Selmer Mark VI from 1957 might be the most complete saxophone when it comes to quality of sound, resonance, ergonomics and the quality of the materials used to build it. This type was introduced in 1954 and my Mark VI was build in 1957 with the serial number 70xxx. To hear the deep sound that you can reach playing this sax, listen to 'Prisoner of Love' on the album 'Moodprints'. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SELMER USA TS-100 |
|
|
|
Deze 'pantersax' - niet te onderschatten! - is een Selmer USA TS-100 tenorsax die door mij zelf werd geairbrushed. Dit type werd door Selmer USA in de jaren '80 slechts korte tijd op de markt gebracht. Er zijn er dus niet veel van gemaakt
De sax heeft een groot, robuust geluid en ligt bijna als een Mark VI in de hand. De lage Es and C-kleppen zitten op een niet zo handige plek maar dit probleem werd verholpen door de duimsteun wat hoger te plaatsen. Ik bespeel deze sax met serienummer 827380 op het album 'Afrikaas'.
This fancy 'Leopard' horn - not to underestimate - is a Selmer USA TS-100 tenor sax that I airbrushed myself. This type was brought on the market by Selmer USA in the 80's, but only for a very short period.
The horn has a big bold sound and is build and feels almost like a Mark VI. The E-flat and C-keys are positioned uncomfortably. I got that that inconvenience solved by having placed the thumbrest a little higher. Serial number: 827380. I played this sax on the recordings of his 'Afrikaas' album. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CONN 10 M LADYFACE |
|
|
|
Deze oude Amerikaanse legendarische saxofoon, een Conn 10 M 'Ladyface' (ook bekend als 'Naked Lady') met omgefelsde randen van de toongaten kocht ik in 1992. Dit exemplaar werd gebouwd in 1935 met serienummer 265026. Een unieke saxofoon met een warm, groot en tevens zeer flexibel geluid.
Alle grote jazzsaxofonisten uit het verleden hebben op dit type sax gespeeld (o.a. Dexter Gordon en Sam Butera). Wat het geluid betreft is deze Conn een totaal ander verhaal dan een Selmer Mark VI. De sax spreekt heel anders aan en reageert directer. Met deze sax is het gemakkelijker om extreme geluiden en gebogen tonen voort te brengen. De kleppen zijn misschien iets minder comfortabel dan die van een Selmer, maar ook deze sax laat zich zeer snel bespelen. Om de extreme geluiden van deze sax te horen kun je luisteren naar het album 'Blow Job' van Kiers & De Vries op Spotify.
I bought an old American legendary saxophone in 1992, a Conn 10 M Ladyface (also known as Naked Lady) with rolled tone holes. This one was build in 1935 with serial number 265026. A unique saxophone with a warm, full bodied and very flexible sound.
All jazz sax masters of the past have played this sax (a.o. Dexter Gordon and Sam Butera) Soundwise this Conn is a totally different world when you compare it with a Selmer Mark VI. The feel of blowing is very different. With this Conn you can create more outrageous and bended sounds. Comfort of the keys is a maybe bit less convenient than a Selmer, however it can still be played very fast. To hear the extreme sounds of this Conn listen to the album' Blow Job' of Kiers & De Vries on Spotify. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CHINESE SAX |
|
|
|
|
Verrassend goede saxofoon, gemaakt in China. Heeft een mooie toon, aan de donkere kant. Misschien werden niet de beste kwaliteit polsters, veren en kurk gebruikt maar dit is wel degelijk een goed klinkend instrument tegen een redelijke prijs. De sax is niet gelakt maar werd chemisch behandeld om een matzwart uiterlijk te creeren. Deze saxen resoneren wel wat minder dan een dure profsax, maar met een wat helderder mondstuk met enige baffle krijg je toch een response waar je mee uit de voeten kunt. Ik nam het nummer 'The Rose Tattoo' van het album Moodprints met deze sax op.
Surprisingly good saxophone made in China. Real sound on the darker side. They might not have used the best quality pads, springs and corks but this is a decent, good sounding instrument at an affordable price. No lacquer, but chemically treated to give it a matt black finish. These saxes have less resonance compared to expensive professional saxes, so it could help to use a somewhat brighter mouthpiece, with some baffle to get a response that you can work with. I recorded the song 'The Rose Tattoo' of the album Moodprints with this sax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MOUTHPIECES: |
|
|
|
|
|
|
REGULAR OTTO LINK "SUPER" TONE MASTER U.S.A. 10* |
|
|
|
|
Right from the start of my musical career I have blown a metal Otto Link. At first a size 9* and very soon a 10*. This is about the largest (playable) opening. Lately the manufacturer introduced new types: the Otto Link New Vintage and the New Florida (FL). Those are not bad at all, but unfortunately they don't supply them in a 10* opening. The picture is of my very first Otto Link 10* a "Super" Tone Master U.S.A. I played it on the Kiers & De Vries album 'Blow Job'. |
|
|
|
|
VINTAGE OTTO LINK "SUPER" TONE MASTER U.S.A. FLORIDA 10*
(MEASURED 0.137")
|
|
|
|
Fantastic piece. My favourite so far. Very big sound and also sounding good on the high notes. The deepness of sound can be heard on my ballad album Moodprints. |
|
|
|
|
|
LISTEN TO MY MUSIC ON VARIOUS PLATFORMS: |